Δημοσιεύτηκε στις 13 Μαΐου 2021
Με ιδιαίτερη χαρά ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου παρέλαβε στις 6 και 8 Μαΐου 2021 τις δύο εικαστικές δημιουργίες που επελέγησαν κατόπιν ανοιχτού διαγωνισμού, υλοποιώντας τις πρόνοιες της νομοθεσίας Περί του Ελάχιστου Υποχρεωτικού Ποσοστού Εμπλουτισμού των Δημόσιων Κτιρίων με Έργα Τέχνης.
Η παράδοση των δύο έργων συμπίπτει με μια σημαντική στιγμή για τον ΘΟΚ, καθώς φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από την ίδρυσή του.
Πρόκειται για τα έργα Η Μνημοσύνη και ο Υποβολέας, εγώ είμαι το μνημείο των εικαστικών Μαρίας Λοϊζίδου και Σωκράτη Σωκράτους (με την υποστήριξη του αρχιτέκτονα Σωκράτη Στρατή) και ΚΥΤΤΑΡΟ / Μετάλλαξη – Σκηνή Α του Θεόδουλου Γρηγορίου, τα οποία κοσμούν το εσωτερικό και το εξωτερικό μέρος του κτιρίου αντιστοίχως και αναμένεται να εντυπωσιάσουν τους επισκέπτες/θεατές με την ιδιαίτερη συμβολική αξία και την ποιότητά τους, προσφέροντάς τους την ευκαιρία να «συνομιλήσουν» μαζί τους και να στοχαστούν πάνω σε ζητήματα που αφορούν τη μνήμη, το χρόνο, την Ιστορία και, φυσικά, το ίδιο το θέατρο.
«Ο ΘΟΚ τιμά και στηρίζει στην πράξη τους άξιους δημιουργούς που υπηρετούν τις τέχνες και τον πολιτισμό, ανοίγοντας το δρόμο και για άλλους δημόσιους φορείς και οργανισμούς, ώστε να συμβάλουν και αυτοί με τη σειρά τους στην ανάδειξη της εγχώριας καλλιτεχνικής δημιουργίας», σημειώνει η πρόεδρος του ΘΟΚ, Αντιγόνη Παπαφιλίππου.
Ακολουθούν αποσπάσματα από τα επεξηγηματικά κείμενα των δημιουργών, τα οποία συνοδεύουν τα έργα:
«Η γλυπτική εγκατάσταση συνδέει στοιχεία της θεατρικής δράσης, όπως αυτά του λόγου και της μνήμης, αλλά και της σκηνής, μαζί με αυτά του κτιρίου που τη φιλοξενούν. Δίνει καταρχήν στον επισκέπτη το συναίσθημα της σχέσης μεταξύ πράγματος και θέσης. Ο θεατής από την είσοδό του στο κτίριο αντιλαμβάνεται την ύπαρξη μιας άλλης σκηνής. Αρχίζει να διακρίνει τα επιμέρους κομμάτια ενός γλυπτού, αρχίζοντας από το χέρι, τη χειραψία, που απλώνεται μπροστά του για να τον καλωσορίσει, να τον δεξιωθεί. Προσκαλείται να πλησιάσει και αντιλαμβάνεται ότι ακολουθούν πολλά άλλα γλυπτά, μέρη ενός σώματος. Οδηγείται να περιπλανηθεί στο χώρο, να επισκεφτεί τους ορόφους, ανακαλύπτοντας διαδοχικά κάτι άλλο, το άλλο αντικείμενο, την άλλη πλευρά του αντικειμένου. […] Ο Υποβολέας, ως ο άνθρωπος που υπενθυμίζει τις λέξεις στον ηθοποιό χωρίς ο ίδιος να εμφανίζεται (ο αφανής ήρωας), επιλέγεται ως πρωταγωνιστής. Συμβολίζει τη Μνημοσύνη. Είναι αυτός που ενώνει κρίκους, συντηρώντας την αλυσίδα γεγονότων και σχέσεων. Ένα μηχανισμό που υπενθυμίζει τις λέξεις προκειμένου ο ηθοποιός να μπορέσει να δανείσει το σώμα του στο κείμενο».
ΜΑΡΙΑ ΛΟΪΖΙΔΟΥ | ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ
«Συνολικά στο έργο μου χρησιμοποιώ ως κύτταρα δόμησης πρωτογενείς διαχρονικές φόρμες –σφαίρα, κύβος, κώνος–, απαλλαγμένες από χρονική και τοπική καταγωγή ή πατρότητα. Πρωτογενή, ουδέτερα υλικά, όπως τσιμέντο, μέταλλο, άλλοτε γυαλί και μεταλλογενή πετρώματα και οξείδια, ή μέρη και θραύσματα αρχαιολογικών ευρημάτων, που έχουν ως στόχο να προσδιορίσουν την έννοια “επιστρώσεις του χρόνου”, της μνήμης. […] Η χρήση αυτών των υλικών μέσων είναι ενδόμυχα εμπειρική –έως υπαρξιακή–, αφορά όμως και τη σύνδεση διαχρονικών αξιών με νέους κώδικες του ρευστού χρόνου. […] Οι διαδοχικές του επιστρώσεις φαινομενικά κρύβουν προσωρινά το παρελθόν, απλώς υπό την εφήμερη λάμψη του τρέχοντος χρόνου: μεταμόρφωση, μεταποίηση ή ακόμα και παραποίηση της μορφής του. Ένα έντονο στοιχείο που το θέατρο αναπτύσσει σε όλες τις φάσεις στη διαδικασία της θεατρικής δημιουργίας· σαν ένα κλασικό κείμενο με αντοχές –εδώ ένα αρχαιολογικό εύρημα, μορφή γυναίκας–, σαν ερέθισμα και αναφορά, ή σαν γνώριμο εργαλείο ενεργοποίησης της συλλογικής μνήμης, που καλείται να εμποτιστεί με συμπτώματα και κώδικες του τρέχοντος χρόνου. Ζητούμενο: το τελικό αποτέλεσμα να απαλλαγεί από θεωρητικά στηρίγματα και παράπλευρες αναλύσεις, να ενταχτεί στην πόλη, να έρθει σε διάλογο με το αρχιτεκτονικό περιβάλλον, να αγγίξει τις αισθήσεις του θεατή».
ΘΕΟΔΟΥΛΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ
Ειδική Επιτροπή ΘΟΚ για τον Εμπλουτισμό του Κτιρίου ΘΟΚ με Έργα Τέχνης
Αντιγόνη Παπαφιλίππου, Πρόεδρος ΘΟΚ, Πρόεδρος Ειδικής Επιτροπής
Κατερίνα Νικήτα, Ιστορικός Τέχνης, Μέλος Ειδικής Επιτροπής
Ευαγόρας Βανέζης, Εκπρόσωπος Συνδέσμου Εικαστικών Καλλιτεχνών, Μέλος Ειδικής Επιτροπής
Σοφία Χατζήπαπα, Εκπρόσωπος Επιμελητηρίου Καλών Τεχνών (ΕΚΑΤΕ), Μέλος Ειδικής Επιτροπής
Διομήδης Κυθραιώτης, Αρχιτέκτονας κτιρίου ΘΟΚ, Μέλος Ειδικής Επιτροπής
Σχετικά
Meatball: Η vegan κωμωδία της ΕΘΑΛ στο 8ο Φεστιβάλ Θεάτρου του Δήμου Στροβόλου
Τελικά πόσο βιγκανισμό αντέχει η ψυχή μας;
Ο Βαρνάβας Κυριαζής διαβάζει το μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου (ΒΙΝΤΕΟ)
Το μήνυμα έγραψε ο Νορβηγός συγγραφέας, θεατρικός συγγραφέας και μεταφραστής Jon Fosse
Ο ΘΟΚ αποχαιρετά τον σπουδαίο Νίκο Χαραλάμπους
Η μεγάλη οικογένεια του θεάτρου θρηνεί από χθες την απώλεια ενός εκλεκτού ανθρώπου που αφιέρωσε όλη του τη ζωή στην τέχνη και το θέατρο με απέραντη δημιουργικότητα και ήθος
Πέθανε ο σπουδαίος Κύπριος σκηνοθέτης και ηθοποιός Νίκος Χαραλάμπους
Υπήρξε παντρεμένος με την ηθοποιό Μαρία Μίχα. Ήταν αδελφός της ηθοποιού Άλκηστις Παυλίδου.
Πέθανε ο ηθοποιός Θόδωρος Κατσαδράμης
Θλίψη στον καλλιτεχνικό χώρο για την απώλεια του γνωστού καλλιτέχνη.
Ο Δρ. Γεώργιος Ορφανίδης γράφει για τις «Αλεπούδες» του Poınt To Contemporary Theater
Κριτική από τον Δρ. Γεώργιο Ορφανίδη, Θεωρητικό Τέχνης
«Μαρτυρίες Μνημονεύουν»: Ένα σκηνικό αφιέρωμα στα 50 χρόνια τουρκικής εισβολής
Με έξι θεατρικές μαρτυρίες καθώς και έξι τραγούδια
Jon Fosse: "Η Τέχνη είναι Ειρήνη"
Ο Νορβηγός νομπελίστας θεατρικός συγγραφέας απευθύνει το φετινό μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου
3 εξαιρετικές αθηναϊκές παραστάσεις έρχονται στην Κύπρο
Ελληνικό θέατρο στην Κύπρο μέσα από τρεις απολαυστικές θεατρικές παραστάσεις
Αινιγματικές Παραλλαγές με τους Γιάννη Μπέζο και Πυγμαλίων Δαδακαρίδη στην Κύπρο
Η παράσταση που αποθεώθηκε από κοινό και κριτικούς και απέσπασε βραβεία, έρχεται για λίγες παραστάσεις στην Κύπρο
Πέθανε ο ηθοποιός Αλέκος Πετρίδης - Σήμερα η πολιτική του κηδεία
Ο Σπύρος Μπιμπίλας χαιρετά τον αγαπημένο του συνάδελφο