Δημοσιεύτηκε στις 12 Απριλίου 2019
Το συγκλονιστικό στιγμιότυπο ενός μικρού κοριτσιού από την Ονδούρα που κλαίει, καθώς η μητέρα του υποβάλλεται σε σωματικό έλεγχο από την αμερικανική συνοριοφυλακή, κέρδισε χθες Πέμπτη το βραβείο World Press Photo για τη φωτογραφία της χρονιάς.
Το στιγμιότυπο, που τράβηξε τον Ιούνιο του 2018 ο Τζον Μουρ, του πρακτορείου Getty, έχει στο πάνω μέρος του κάδρου τη Σάντρα Σάντσες καθώς την ψάχνουν και στο κέντρο του τη μικρή κόρη της, τη Γιανέλα, μετά τη σύλληψή τους αφού πέρασαν παράτυπα τα σύνορα του Μεξικού με τις ΗΠΑ.
Οι κριτές υπογράμμισαν ότι το στιγμιότυπο αυτό, που έκανε τον γύρο όλου του κόσμου, αντανακλά «μια βία άλλου τύπου»: «ψυχολογική».
Μετά το κύμα κατακραυγής που προκάλεσε αυτή η φωτογραφία, η υπηρεσία τελωνείων και προστασίας των συνόρων (CBP) αναγκάστηκε να διευκρινίσει ότι η Γιανέλα και η μητέρα της δεν συγκαταλέγονταν στους χιλιάδες μετανάστες που διαχωρίστηκαν μετά την έλευσή τους οικογενειακώς στις ΗΠΑ.
Παρ' όλ' αυτά, «η γενικευμένη αγανάκτηση εναντίον αυτής της αμφιλεγόμενης πρακτικής οδήγησε τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ να αλλάξει την πολιτική του τον περασμένο Ιούνιο», σημείωσαν οι κριτές που απονέμουν τα βραβεία World Press Photo στο Άμστερνταμ.
Ο Τζον Μουρ φωτογράφιζε πράκτορες της συνοριοφυλακής τη νύχτα της 12ης Ιουνίου, στην καρδιά της κοιλάδας του Ρίο Γκράντε, όταν συνέλαβαν ομάδα ανθρώπων που αποπειράθηκε να περάσει τα σύνορα.
«Μπορούσα να δω τον φόβο στα πρόσωπά τους, στα μάτια τους», αφηγήθηκε ο φωτογράφος σε αμερικανικό ραδιοφωνικό σταθμό, αναφερόμενος στους μετανάστες.
Εξήγησε πως τράβηξε τη φωτογραφία όταν η Σάντρα άφησε κάτω την κόρη της για να της γίνει σωματικός έλεγχος. Το παιδί άρχισε να κλαίει σχεδόν αμέσως.
«Γονάτισα κι είχα πολύ λίγο χρόνο να τραβήξω το στιγμιότυπο πριν [η έρευνα] να τελειώσει», συνέχισε ο φωτογράφος, 51 ετών, που καλύπτει την περιοχή των συνόρων των ΗΠΑ και του Μεξικού εδώ και περίπου δέκα χρόνια.
«Ήθελα να αφηγηθώ μια διαφορετική ιστορία», εξήγησε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο φωτορεπόρτερ κατά τη διάρκεια της τελετής στο Άμστερνταμ. «Μου δινόταν η δυνατότητα να απαθανατίσω μια εικόνα ανθρωπιάς, που συχνά χάνεται μέσα στις στατιστικές», πρόσθεσε.
«Θεωρώ ότι ένα ζήτημα όπως αυτό, το ζήτημα της μετανάστευσης, έχει απήχηση πολύ πέραν των ΗΠΑ, σε όλο τον κόσμο», είπε εξάλλου μπροστά στους εκατοντάδες προσκεκλημένους στην τελετή.
Το ακανθώδες ζήτημα της μετανάστευσης κυριάρχησε χθες και στην κατηγορία World Press Photo Story of the Year Award («βραβείο για το φωτορεπορτάζ της χρονιάς»).
Οι κριτές βράβευσαν μια σειρά φωτογραφιών που τράβηξε τον Οκτώβριο του 2018 ο φωτοειδησεογράφος Πίτερ Τεν Χούπεν, ακολουθώντας οικογένειες από την Ονδούρα που εντάχθηκαν σ' ένα από τα «καραβάνια» που κινούνταν προς τις ΗΠΑ.
Αυτές οι φωτογραφίες αναδίνουν «μια αίσθηση αξιοπρέπειας», παρατήρησε μέλος της κριτικής επιτροπής.
Φέτος οι κριτές επέλεξαν ανάμεσα σε 78.800 φωτογραφίες που τράβηξαν πάνω από 4.730 φωτογράφοι και φωτοειδησεογράφοι από όλο τον κόσμο, σύμφωνα με τους οργανωτές.
Τρεις φωτογράφοι του Γαλλικού Πρακτορείου τιμήθηκαν σε διάφορες κατηγορίες.
Ο Τζον Βέσελς, που έχει έδρα την Κινσάσα, κατέλαβε τη δεύτερη και την τρίτη θέση στην κατηγορία General News Stories («γενικά φωτορεπορτάζ»), αντιστοίχως για μια σειρά φωτογραφιών που τράβηξε στις εκλογές στη ΛΔ Κονγκό και κατά τη δέκατη επιδημία του ιού Έμπολα στη ΛΔ Κονγκό.
Οι Μπρένταν Σμαλάουσκι και Πέδρο Πάρδο κατέλαβαν ο καθένας την τρίτη θέση, αντίστοιχα για μια φωτογραφία του Ντόναλντ Τραμπ καθώς κράταγε από το μπράτσο τον Εμανουέλ Μακρόν και για ένα στιγμιότυπο που απαθανάτισε μετανάστες καθώς σκαρφάλωναν σε φράκτη στα σύνορα ΗΠΑ-Μεξικού.
Σχετικά
Emotions: Ατομική έκθεση της Ελευθερίας Γεωργιάδου στην Έγκωμη
Την πρώτη ατομική της έκθεση με τίτλο «Emotions» παρουσιάζει από τις 23 Νοεμβρίου η Ελευθερία Γεωργιάδου, σε γνωστό ιατρείο στην Έγκωμη
Πάμε για "Μια μέρα στο αεροδρόμιο Λευκωσίας"
Μια εμβυθιστική ψηφιακή αναπαράσταση του Διεθνούς Αεροδρομίου Λευκωσίας όπως ήταν το 1968 παρουσιάζεται στην έκθεση «Κύπρος Νήσος»
Η Λευκωσία 2030 τιμά τη Δημοκρατία
Την έκθεση «Η Τέχνη στη Δημοκρατία» εγκαινίασε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Νίκος Χριστοδουλίδης
OTHONI: Σειρά δημοσίων εικαστικών παρεμβάσεων από το Λευκωσία 2030
Η σειρά αποτελεί σύλληψη και επιμέλεια του εικαστικού PASHIAS
«Κάνθος - Στο μεταίχμιο της ιστορίας»: Η νέα προσωρινή έκθεση στη Λεβέντειο Πινακοθήκη
Τα έργα τέχνης που εκτίθενται διανύουν μια χρονική περίοδο από τη δεκαετία του 1940 μέχρι τις αρχές του 1990
Ρεσιτάλ πιάνου «Ίχνη Φωτός» στην 33η ετήσια εκδήλωση εις μνήμην Κωνσταντίνου Λεβέντη
Μια εκδήλωση γεμάτη μουσική και φως
Raw Materials: Ατομική έκθεση έργων του Έλληνα εικαστικού Νίκου Μόσχου
Παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο κυπριακό κοινό στη γκαλερί Stand in Line
"Ο ουρανός που μας εφύλαξες": 'Εκθεση με έργα του Λευτέρη Οικονόμου από τις δεκαετίες '50-'80 στην Αμμόχωστο
Διοργανώνει το Πολιτιστικό Ίδρυμα Λευτέρη Οικονόμου
Εγκαίνια έκθεσης φωτογραφίας προγράμματος «Face Forward… into my home»
Η έκθεση και το πρόγραμμα εντάσσονται στο Παράλληλο Πρόγραμμα του 5ου Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας
”Conscious Mapping”: Η εικαστική εξερεύνηση ενός καινοτόμου πολεοδόμου και καλλιτέχνη
Η Gallery 45 παρουσιάζει την ατομική έκθεση «Conscious Mapping» του καλλιτέχνη Ιάκωβου Λοΐζου
Hasta: Η νέα ατομική έκθεση του Έλληνα εικαστικού Κώστα Λάβδα
Με ιδιαίτερη χαρά η γκαλερί Stand in Line παρουσιάζει ατομική έκθεση έργων του Έλληνα σύγχρονου εικαστικού Κώστα Λάβδα, με τίτλο “Hasta”
Διάλεξη από τον κορυφαίο Έλληνα γλύπτη Κώστα Βαρώτσο στην Κύπρο
«Τέχνη: Φύση, Αστικός Χώρος, Ιστορία» από τη Λευκωσία 2030