Δημοσιεύτηκε στις 05 Σεπτεμβρίου 2013
Η ιστορία
Από το Εθνικό Μπαλέτο της Κούβας και την Ομάδα Εδάφους του Δημήτρη Παπαϊωάννου μέχρι την Κολασμένη Κωμωδία του John Malkovich, το Διεθνές Φεστιβάλ Κύπρια κατάφερε να επιφέρει τομές στην πολιτιστική ζωή της Κύπρου. Με παραστάσεις υψηλού επιπέδου και την παρουσία καλλιτεχνών διεθνούς εμβέλειας, έβαλε τη σφραγίδα του και ανέβασε τον πήχη ψηλά. Είκοσι χρόνια μετά την έναρξη του θεσμού, το Φεστιβάλ αποκτά για πρώτη φορά καλλιτεχνικό διευθυντή, τον Άντη Παρτζίλη. Έναν άνθρωπο που έχει αφιερωθεί στο θέατρο και τον πολιτισμό εδώ και σαράντα χρόνια και που σήμερα φιλοδοξεί να πάρει ένα βήμα παραπέρα το Διεθνές Φεστιβάλ "Κύπρια". "Μου αρέσει να ανταποκρίνομαι στις προκλήσεις, ιδιαίτερα όταν αυτές αφορούν οποιαδήποτε δράση στον τομέα του Πολιτισμού, για τον οποίο εργάστηκα, και συνεχίζω να εργάζομαι, μια ολόκληρη ζωή" μου λέει ο Άντης Παρτζίλης. Με τον προϋπολογισμό του φεστιβάλ να είναι "κουρεμένος" σχεδόν κατά 50%, το έργο του ήταν αρκετά δύσκολο, γεγονός που παραδέχεται και ο ίδιος. "Σίγουρα μόνο εύκολο δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Όχι μόνο διότι ως εγχείρημα έχει ένα βαθμό δυσκολίας, αλλά και γιατί ανέλαβα τη θέση αυτή σε μια περίοδο δύσκολη για την Κύπρο, τους θεσμούς και τον κόσμο. Είχαμε στη διάθεσή μας λιγότερο χρόνο προετοιμασίας αλλά και προϋπολογισμό, ενώ ταυτόχρονα θέσαμε υψηλότερους στόχους και απαιτήσεις για μια ουσιαστική αναβάθμιση του φεστιβάλ. Η προσπάθεια για αναβάθμιση ενός θεσμού που είναι ήδη επιτυχημένος, κάνει τα πράγματα ακόμα πιο δύσχερη. Όμως, η μέχρι σήμερα πορεία της προετοιμασίας, μας κάνει να νιώθουμε ότι θα τα καταφέρουμε".
Μυθολογία, μύθοι και ιστορία
Η παρουσία Καλλιτεχνικού Διευθυντή σε μια τόσο σημαντική διοργάνωση διασφαλίζει τη συνοχή στο πρόγραμμα του φεστιβάλ και βοηθά στην καλύτερη οργάνωσή του. Αυτή η συνοχή στην περίπτωση του Διεθνούς Φεστιβάλ "Κύπρια", διασφαλίστηκε με την ένταξη των έργων που φιλοξενεί κάτω από την ομπρέλα της θεματικής ενότητας "Μυθολογία, Μύθοι και ιστορία", βάσει της οποίας έγινε και η επιλογή των παραστάσεων. "Βεβαίως στην επιλογή σημαντικό ρόλο έπαιξαν η καλλιτεχνική και η αισθητική προσέγγιση κάθε πρότασης, η καλλιτεχνική της αρτιότητα και η δυνατότητα διείσδυσής της στο κοινό. Από τις 65 προτάσεις που υποβλήθηκαν, επιλέξαμε τις 11. Η τελική επιλογή χαρακτηρίζεται από ισορροπία και συνεκτική ποικιλία, περιλαμβάνοντας παραγωγές θεάτρου, χορού, μουσικής και μεικτές παραγωγές".
Στα χρόνια της κρίσης
Άνθρωπος του πολιτισμού, ο Άντης Παρτζίλης είναι ο καταλληλότερος για να ανιχνεύσει το ρόλο και τη συμβολή του φεστιβάλ, σε μια εποχή που τα πάντα γύρω καταρρεύουν. "Μέσα στη δίνη των διεθνών οικονομικών εξελίξεων και της κρίσης στην Ευρώπη και την Κύπρο, πιστεύω ότι είναι ακόμα μεγαλύτερη η ανάγκη να επαναπροσδιορίσουμε το ωραίο και το ουσιαστικό, σε αντιδιαστολή με τον άκρατο καταναλωτισμό που χαρακτήριζε μέχρι πρόσφατα την κοινωνία μας, καθιστώντας το πεζό και το εφήμερο απαραίτητα, αγνοώντας τις ανθρώπινες σχέσεις και τη σημασία των πανανθρώπινων αξιών στη ζωή μας. Σ' αυτή την αναζήτηση μόνο ο πολιτισμός μπορεί να μας βοηθήσει ουσιαστικά, γι' αυτό, και άσχετα με την κρίση, το κράτος πρέπει να συνεχίσει να επενδύει σε αυτόν. Η καλύτερη άμυνα ενός τόπου είναι ο πολιτισμός του". Πέρα από τα σαράντα χρόνια στο θέατρο, σκέφτομαι πως θα βίωσε δυσκολίες μεγαλύτερες από αυτές
που ζούμε σήμερα. Το επιβεβαιώνει. "Θα έλεγα ότι μετά από τα όσα συνάντησα και αντιμετώπισα, διαμόρφωσα την άποψη ότι τίποτα δεν είναι εύκολο και τίποτα δεν αποκτάται χωρίς αγώνα και επιμονή και κυρίως σεβασμό στο αντικείμενο. Οι δυσκολίες κάνουν την πορεία του καθενός να αποκτά μεγαλύτερη αξία. Το ταξίδι είναι που μετρά και όχι ο προορισμός".
Θεατρικό ταξίδι
Από τους πιο σημαντικούς σκηνογράφους, ο Άντης Παρτζίλης υπηρέτησε το θέατρο (απασχολούμενος με τα εικαστικά και διοικητικά). Υπήρξε διευθυντής του ΘΟΚ για δεκατρία χρόνια, ενώ σκηνογράφησε και συνεχίζει να σκηνογραφεί σημαντικές παραστάσεις. Πώς ξεκίνησε όμως αυτό το ταξίδι; "Όταν ήμουν μαθητής στο Γυμνάσιο Αμμοχώστου. Στα 15 μου κλήθηκα από το σπουδαίο δάσκαλό μου και σκηνογράφο Γιώργο Μπισκίνη να βοηθήσω στη ζωγραφική εκτέλεση του σκηνικού για τον "Οιδίποδα Τύραννο" του Σοφοκλή, στο αρχαίο Θέατρο της Σαλαμίνας, σε σκηνοθεσία του αείμνηστου Παναγιώτη Σέργη και με πρωταγωνιστή το μαθητή τότε και αργότερα σημαντικό ηθοποιό και θιασάρχη Δημήτρη Ποταμίτη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μαγευτώ τόσο από το θέατρο και τη σκηνογραφία. Δεν το μετάνιωσα, γιατί, παρά τις δυσκολίες του χώρου, πάντα υπάρχει η χαρά της συλλογικής δημιουργίας και της αναμέτρησης με σπουδαία θεατρικά κείμενα". Ζώντας το κυπριακό θέατρο από πολύ κοντά ο Άντης Παρτζίλης είναι και ο καταλληλότερος άνθρωπος για να καταγράψει την εξέλιξή του. "Το κυπριακό θέατρο στην πορεία του από το 1960 και έπειτα είχε μια ραγδαία εξέλιξη. Κατάφερε σε ελάχιστα χρόνια να εξελιχθεί σε ένα σύγχρονο αποδεκτό εκτός Κύπρου θέατρο, με μεγάλες επιτυχίες εντός και εκτός. Σήμερα υπάρχει πια μια δημιουργική πολυφωνία, με πολλά θεατρικά σχήματα και ομάδες, με έντονο το στοιχείο της αναζήτησης και της εφαρμογής νέων προσεγγίσεων και τεχνικών. Αυτό από μόνο του δεν είναι βέβαια αρκετό. Θα πρέπει όλες οι προσπάθειες να διέπονται από σοβαρότητα και ουσιαστική προσπάθεια διείσδυσης στην ουσία και όχι να τις χαρακτηρίζει, κάτι που συμβαίνει αρκετά συχνά, η επιφανειακή εφαρμογή νεωτεριστικών στοιχείων χάριν του φαίνεσθαι και όχι της ουσίας" τονίζει ο Άντης Παρτζίλης ο οποίος παρουσιάζεται αισιόδοξος για το μέλλον. "Ο πολιτισμός σε περιόδους κρίσης πάντα στο τέλος καταφέρνει όχι μόνο να βγει αλώβητος, αλλά και ανανεωμένος και πιο ισχυρός, μέσα από τον καταλυτικό ρόλο που διαδραματίζει, διαμορφώνοντας άποψη, κρίνοντας και διεγείροντας τη συνείδηση. Κάτι που διάβασα πρόσφατα σε σχέση με αυτό και που με εκφράζει, λέει: "η Τέχνη δεν είναι καθρέφτης, είναι σφυρί. Δεν αντανακλά αλλά διαμορφώνει!".
Τι αλλάξει στα "Κύπρια"
- Έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα παραστάσεις που απευθύνονται σε παιδιά και εφήβους.
- Από φέτος λειτουργεί τηλεφωνικό κέντρο ενημέρωσης όλες τις εργάσιμες μέρες και ώρες, με παγκύπριο αριθμό 70002212.
- Η ιστοσελίδα του φεστιβάλ www.kypria.org.cy έχει αναβαθμιστεί περιλαμβάνοντας πλέον όλες τις πληροφορίες, και με τη δυνατότητα αγοράς εισιτηρίων διαδικτυακά.
- Χρησιμοποίηση σελίδων κοινωνικής δικτύωσης για ακόμα καλύτερη προβολή του φεστιβάλ, ένταξη στο διαφημιστικό πρόγραμμα και άλλων μέσων διαφήμισης κ.ά.
Σχετικά
Εικαστική εγκατάσταση του Μιχάλη Χαραλάμπους στο Κυπριακό Μουσείο
Αρχαιότητες από τις συλλογές του Tµήµατος Αρχαιοτήτων συµβιώνουν µε σύγχρονα έργα του εικαστικού
Οι νικήτριες φωτογραφίες του διαγωνισμού British Wildlife Photography
Η νικήτρια φωτογραφία που επέλεξε το κοινό είναι μια μπάλα που ξεβράστηκε στο Ντόρσετ της Μεγάλης Βρετανίας
Μια συναρπαστική, οπτικοακουστική έκθεση έρχεται στη Λευκωσία
Μέσω μιας καινοτόμου προσέγγισης ο θεατής καλείται να εξερευνήσει τη δική του ταυτότητα
Ο Δήμος Λεμεσού παρουσιάζει το “BEYOND”
Ένα υπέροχο Gala Χορού εις μνήμη του χορευτή Λάμπρου Λάμπρου
Η έκθεση "The Art of Social Media 2022" έρχεται στην Κύπρο
Στόχος είναι η ανάδειξη της ποιοτικής και καλλιτεχνικής φωτογραφίας στο διαδίκτυο
Πάμε στη νέα έκθεση του Σπύρου Προκοπίου
Μια έκθεση έργων τέχνης που σχετίζεται με την παραμόρφωση
Στην Κύπρο αναμένεται να δημιουργηθεί Υφυπουργείο Πολιτισμού
Το Υπουργικό, μάλιστα, ενέκρινε σήμερα τοΝομοσχέδιο για δημιουργία Υφυπουργείου Πολιτισμού
Ένα σπουδαίο και ρομαντικό μπαλέτο «έρχεται» σύντομα στις οθόνες μας
Δεν είναι άλλο από την ταξιδιάρικη «Ζιζέλ» του Άκραμ Καν