Δημοσιεύτηκε στις 29 Απριλίου 2015
Κάποια στιγμή μέσα στο Δεκέμβριο, είδα μια αγγελία για τη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Ριάλτο και λίγες ημέρες μετά, μέσω του profile της στο Facebook, η Γεωργία Doetzer ανακοίνωνε την παραίτησή της από τη θέση της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του ιστορικού θεάτρου της Λεμεσού. Μια θέση που κατείχε από το 1999, από την πρώτη μέρα λειτουργίας του θεάτρου.
Μπορεί για κάποιους αυτή να ήταν μια αναμενόμενη στροφή στην καριέρα της, για κάποιους άλλους, ωστόσο, αποτέλεσε μια απρόσμενη εξέλιξη. Ο καινούργιος χρόνος τη βρήκε στην Πάφο, όπου θα δουλεύει μέχρι το τέλος του 2017, καθώς ανέλαβε την Καλλιτεχνική Διεύθυνση του Οργανισμού "Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης- Πάφος 2017".
Δεκαέξι χρόνια είναι μια πολύ μεγάλη περίοδος. Πόσο εύκολη ήταν η απόφαση να φύγετε από το Ριάλτο ή πόσο δελεαστική ήταν -ενδεχομένως- η πρόταση να αναλάβετε την Καλλιτεχνική Διεύθυνση του Οργανισμού "Πάφος 2017";
Δεκαέξι χρόνια είναι όντως μια μεγάλη περίοδος στη ζωή κάθε ανθρώπου. Εγώ υπήρξα τυχερή γιατί ήταν μια εξαιρετικά δημιουργική περίοδος. Όπως ανέφερα και στο μήνυμα που έγραψα στον προσωπικό μου λογαριασμό στο Facebook, ο αποχαιρετισμός ήταν όντως δύσκολος αλλά και η πρόκληση και η χαρά για κάτι μεγαλύτερο ήταν αρκετά ώστε να πάρω την απόφαση. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει μεγαλύτερο στοίχημα σε πολιτιστικό επίπεδο από την επιτυχημένη διοργάνωση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης στην Πάφο το 2017.
Μας χωρίζουν δύο μόλις χρόνια από την έναρξη των εκδηλώσεων της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας. Είναι αρκετός χρόνος για τη διοργάνωση των δράσεων και την προετοιμασία των εγκαταστάσεων που συμπεριλαμβάνονται στο πρόγραμμα;
Βεβαίως και όλοι θα προτιμούσαμε να έχουμε πολύ περισσότερο χρόνο, όμως αυτή τη στιγμή τα δεδομένα δεν αλλάζουν και προσπάθειά μας είναι να κερδίσουμε τον όποιο χαμένο χρόνο. Ο προγραμματισμός έχει μπει σε μια εντατική τελική φάση σχεδιασμού. Ας μην ξεχνούμε ότι πολλά έργα του προγράμματος του Πάφος 2017 απορρέουν από το φάκελο διεκδίκησης. Η φιλοσοφία, οι ενότητες, η ανοικτή πρόσκληση για συμμετοχή, όλες αυτές οι ενέργειες έχουν ήδη γίνει από τον Οργανισμό, ενώ τώρα ενώνουμε τα κομμάτια, προσθέτουμε όλα εκείνα που θα συμπληρώσουν, θα διευρύνουν, θα ενισχύσουν το καλλιτεχνικό ενδιαφέρον, την εμπλοκή των πολιτών και δημιουργών, την ευρωπαϊκή διάσταση του προγράμματός μας. Οι υποδομές και οι εγκαταστάσεις είναι ένα θέμα που χειρίζεται κυρίως ο Δήμος Πάφου αλλά και οι εταίροι μας στη διοργάνωση, η Γεροσκήπου, η Πέγεια και η Ένωση Κοινοτήτων. Πιστεύω ότι η Πάφος θα διαθέτει το 2017 αναβαθμισμένες υποδομές αλλά και καινούργιους χώρους, ενδεχομένως απρόβλεπτους και μη συμβατικούς, τους οποίους θα αξιοποιήσουμε στο πρόγραμμά μας. Η φιλοσοφία του Πάφος 2017 είναι το Ανοικτό Εργοστάσιο Πολιτισμού και στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε όλα εκείνα τα στοιχεία της ευρύτερης επαρχίας της Πάφου μεταμορφώνοντάς τη σε μια τεράστια σκηνή.
Η Πάφος ήταν ευθύς εξαρχής το outsider. Παρόλα αυτά πήρε το χρίσμα και μια ευκαιρία να δημιουργήσει τις υποδομές που δεν είχε, αλλά χρειαζόταν. Λίγους μήνες μετά, το κούρεμα ήρθε να ταρακουνήσει την Κύπρο. Πόσο επηρέασε το πρόγραμμα και τους σχεδιασμούς της διοργάνωσης;
Δεν είμαι σίγουρη ότι όλοι όσοι έκριναν την Πάφο ως outsider γνώριζαν τι σημαίνει Πολιτιστική Πρωτεύουσα. Ίσως λοιπόν να ήταν και μια λανθασμένη εκτίμηση αυτή, γιατί πέρα από το θέμα των υποδομών -που και εκεί η εξαιρετικά ευρηματική πρόταση της Πάφου για το Ανοικτό Εργοστάσιο Πολιτισμού ήρθε και κάλυψε τις όποιες αδυναμίες- η υποψηφιότητα της Πάφου περιείχε τα σημαντικά στοιχεία της εμπλοκής του κοινού, της ένταξης των δημιουργών, καλλιτεχνών αλλά και του ενθουσιασμού των εθελοντών που νομίζω ότι έλειπαν σε αυτό το βαθμό από τα προγράμματα των άλλων δύο πόλεων. Αναμφίβολα το κούρεμα επηρέασε αρνητικά και τους σχεδιασμούς και το εύρος των διοργανώσεων. Υποχρεωθήκαμε να προσαρμόσουμε όλα τα έργα που προέκυψαν από την εποχή της διεκδίκησης. Κάποια δυστυχώς δεν θα πραγματοποιηθούν και άλλα έχουν αντικατασταθεί με ανάλογα έργα που απορρέουν από την ανοικτή πρόσκληση που έγινε την άνοιξη του 2014.
Ένας από τους πυλώνες της Πάφου 2017, είναι το Open Air Factory. Τι ακριβώς σημαίνει και τι θα πρέπει να περιμένουμε;
Σκεφτείτε μια τεράστια μηχανή που παράγει σκέψη, δράσεις και εκδηλώσεις, ανοικτή προς όλες τις κατευθύνσεις, στο σχεδιασμό, στην παραγωγή, στην πρόσληψη και απόλαυση του όποιου τελικού προϊόντος. Όλοι, οι πολίτες, οι καλλιτέχνες, οι φορείς, όλοι αυτοί χωρίς κανέναν περιορισμό συμμετείχαν και συμμετέχουν δημιουργικά για να πραγματοποιηθεί το πρόγραμμα του Παφος2017, ένα πρόγραμμα με δράσεις όχι μόνο καλλιτεχνικές αλλά και εκπαιδευτικές, κοινωνικές, αθλητικές, κυρίως όμως προσβάσιμες σε όλους, από τους κατοίκους της επαρχίας Πάφου και των άλλων πόλεων, μέχρι τους ξένους κατοίκους και τους επισκέπτες, χωρίς γεωγραφικά εμπόδια, χωρίς απαραίτητα περιορισμούς σε κλειστές
αίθουσες. Ανοικτό Εργοστάσιο παραγωγής διαλόγου και συνεν νόησης με την Τουρκοκυπριακή κοινότητα, τις άλλες εθνοτικές κοινότητες που ζουν δίπλα μας, για να συνδιαλεχθούμε χωρίς να αυτοπεριοριζόμαστε με τη σύγχρονη ιστορία μας και τα ζητήματα που αντιμετωπίζουμε ως Ευρωπαϊκή χώρα. Θέλουμε να συνεγείρουμε, να συγκινήσουμε, να αποδείξουμε τη σημασία του πολιτισμού, σε όλες του τις εκφάνσεις, στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων και βέβαια να αναδείξουμε την Πάφο ως κομμάτι του Ευρωπαϊκού πολιτισμού αλλά και ως σημείο αναφοράς και γέφυρας με την Ανατολική Μεσόγειο και τον Αραβικό Κόσμο.
Ποιες αλλαγές θα δούμε στην πόλη της Πάφου τους επόμενους μήνες;
Στην Πάφο επικρατεί έτσι κι αλλιώς ένας αναβρασμός. Έχουν τελειώσει σημαντικοί αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί οι οποίοι αλλάζουν πραγματικά το πρόσωπο της Πάφου, ανάμεσά τους το Χάνι του Ιμπραήμ και η περιοχή Μούταλλου που αποτελούν κομβικά σημεία στο πρόγραμμα του Πάφος2017. Ήδη ενεργοποιούνται με την προοπτική της ΠΠτΕ φορείς αλλά και καλλιτέχνες με δικές τους πρωτοβουλίες, χώροι στάθμευσης μετατρέπονται σε ανοικτές γκαλερί και συναυλιακούς χώρους, αδιάφο ροι τοίχοι συγκεντρώνουν έργα καλλιτεχνών, εκδηλώσεις πραγματοποιούνται σε σχολεία, μουσεία και πλατείες. Ο Οργανισμός κτίζει ένα σημαντικό πλούτο με εθελοντές και ενεργούς πολίτες. Πιστεύουμε ότι αυτή η δυναμική θα κορυφώνεται όσο πλησιάζει το 2017.
Τι να περιμένουμε από την Πάφο από την 01.01.2017;
Στόχος μας είναι όπως η Πάφος μέσω του προγράμματός της, το οποίο δεν θα εξαντλείται γεωγραφικά στην επαρχία της Πάφου, θ' αποτελέσει μια δυναμική και ενδιαφέρουσα ευρωπαϊκή πρόταση με εκατοντάδες δράσεις και γεγονότα που εμπλέκουν εθελοντές, πολίτες, καλλιτέχνες, φορείς και οργανισμούς του τόπου μας αλλά και του ευρύτερου διεθνούς χώρου. Το έτερον ήμισυ της Καλλιτεχνικής Ομάδας, ο Μάριος Ηλίας, σχεδιάζει αυτήν την περίοδο τα δύο μεγάλα γεγονότα της χρονιάς. Το πρώτο θα σηματοδοτεί την έναρξη του έτους της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης και θα αποτελέσει πιστεύω ένα κορυφαίο γεγονός στα πολιτιστικά πράματα του τόπου και όχι μόνο, ενώ το δεύτερο θα πραγματοποιηθεί το καλοκαίρι του 2017.
Τι θα κερδίσει η Πάφος και η Κύπρος από αυτό το θεσμό και πώς ελπίζετε ότι θα αξιοποιηθεί;
Δεν θα προσθέσω τίποτα για τα έργα υποδομής, η σημασία τους είναι αυτονόητη για την επόμενη μέρα. Νομίζω ότι η Πάφος θα είναι μια διαφορετική, μια καλύτερη πόλη μετά το 2017. Η εμπειρία μιας επιτυχημένης διοργάνωσης αυτού του βεληνεκούς θα συμβάλει στην ανάπτυξη όλων των δομών της κοινωνίας, θα προσφέρει καλλιέργεια, τεχνογνωσία, θα δημιουργήσει πυρήνες, συνεργίες, θα αναπτύξει κοινό. Και ταυτόχρονα θα αναβαθμίσει το προφίλ της Πάφου, ενισχύοντας την αξία της όχι μόνο πολιτιστικά, αλλά και τουριστικά και κοινωνικο-οικονομικά. Είμαι σίγουρη ότι, όπως συνέβη και σε πολλές άλλες Ευρωπαϊκές Πρωτεύουσες που αξιοποίησαν σωστά την ευκαιρία, η Πάφος και οι άνθρωποί της θα κερδίσουν σε πάρα πολλά επίπεδα αναπτύσσοντας μια εντελώς διαφορετική δυναμική μετά το 2017.
Σχετικά
Συγχρονίζοντας την Ιστορία: Έκθεση της Τούλας Λιασή στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρνακας
Θα παρουσιαστούν περισσότερα από 55 εικαστικά έργα (πίνακες, φωτογραφίες, βίντεο, και εγκαταστάσεις)
RE:SOURCE 2.0: Η έκθεση που συνδέει την οικολογία με τη σύγχρονη τέχνη επιστρέφει
Από τις 17 Μαΐου έως τις 21 Μαΐου 2024, στο The Warehouse by ITQuarter
Έκθεση της Βραζιλιάνας εικαστικού Ντανιέλα Μπουσαρέλο στη Λεμεσό
Την έκθεση με τίτλο «Mindfully Yours, The Atom» επιμελείται η Λυδία Θεοδωρίδου
Πλούσια Τέχνη σε Δύσκολους Καιρούς: 28 καλλιτέχνες συναντώνται στην Isnotgallery
Έργα τέχνης από νέους, αλλά και καταξιωμένους καλλιτέχνες σε προσιτές τιμές.
«1, 2, 3… Zωγράφισε!» στην Λεβέντειο Πινακοθήκη
Τι θα γινόταν αν αλλάζαμε θέσεις – αν ζητάγαμε από τον θεατή να γίνει καλλιτέχνης;
Βίκυ Μπαλωμένου: «Το καλοκαίρι το Μουσείο Παραμυθκιού στο Κοιλάνι θα είναι έτοιμο»
Η εμπνεύστρια και διευθύντρια του Μουσείου Παραμυθιού αφηγείται το δικό της ταξίδι στον κόσμο των παραμυθιών και το νέο Μουσείο Παραμυθκιού που ανοίγει φέτος στο όμορφο Κοιλάνι
Hand and Head walking: Εργαστήρια με την εικαστικό Κυριακή Κώστα
Re-mapping the practice “Head and Hand walking”
Tα έργα τέχνης στο κτήριο της Βουλής, είναι ό,τι πιο όμορφο θα δεις σήμερα!
Πρόκειται για έργα από την Κρατική Συλλογή Σύγχρονης Κυπριακής Τέχνης
H ατομική έκθεση του Χριστόφορου Χρίστου, με τίτλο ‘On Being Blue’
Μία έκθεση που αντλεί έμπευση από τις σκέψεις του Gass
This Must Be The Place: H έκθεση του Slasky που επιμελείται η Έμιλυ Γιολίτη
Το Σάββατο, 3 Φεβρουαρίου στο Maison Anemi.
Αυτό είναι το νέο σημείο αναφοράς της Πάφου
Μια εικαστική εγκατάσταση φτιαγμένη από πλεκτά 100 γυναικών στη Λαϊκή Γειτονιά της Δημοτικής Αγοράς Πάφου
Η έκθεση στη Λεβέντειο για τη Μικρά Ασία
Προσωρινή Έκθεση: Μικρά Ασία στην Κύπρο: Λάμψη – Καταστροφή – Ξεριζωμός – Δημιουργία