Δημοσιεύτηκε στις 18 Νοεμβρίου 2024
Δύο χρόνια μετά την πρεμιέρα του έργου «Η Κίτρινη Ταπετσαρία» στο θέατρο Aιγαία και έξι μήνες μετά την παρουσίασή του στο Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας, η παράσταση που αγκαλιάστηκε τόσο θερμά από το κοινό, επιστρέφει με μία ελαφρώς διαφοροποιημένη εκδοχή στο Κτήριον 53.
Το έργο βασίζεται στη νουβέλα της Αμερικανίδας συγγραφέα Σάρλοτ Πέρκινς Γκίλμαν και αποτελεί μία συλλογή από εγγραφές ημερολογίου γραμμένες από μια νεαρή γυναίκα που φαίνεται να πάσχει από επιλόχεια κατάθλιψη. Ο σύζυγος-γιατρός της την απομονώνει σε ένα εξοχικό σπίτι με σκοπό να της επιβάλλει μια θεραπεία ανάπαυσης για αυτό που ο ίδιος αποκαλεί «μια προσωρινή νευρική κατάθλιψη-μια ελαφρά τάση προς υστερία», μια διάγνωση αρκετά κοινή για τις γυναίκες εκείνης τη περιόδου. Κλείνοντας την στο παιδικό δωμάτιο του σπιτιού της απαγορεύει κάθε δημιουργική εργασία και της επιβάλλει μια αυστηρή διατροφική και φαρμακευτική αγωγή καθώς και τη χρήση ηλεκτροθεραπείας. Της στερεί επίσης την επαφή με όλα τα οικεία της πρόσωπα ακόμα και με το μωρό της.
Χωρίς κανένα άλλο ερέθισμα εκτός από την ταπετσαρία στο δωμάτιο, η γυναίκα της ιστορίας επικεντρώνεται στα σχέδια και τα μοτίβα της ταπετσαρίας, που σταδιακά μεταμορφώνονται σε μια αυτόνομη οντότητα με την οποία η αφηγήτρια θα αναπτύξει μια σχέση καταλυτική -ιδιαίτερα όσον αφορά την αντίληψη της έμφυλης ταυτότητάς της και των περιορισμών που επιβάλλονται από το πατριαρχικό αφήγημα.
Η νουβέλα της Σάρλοτ Πέρκινς Γκίλμαν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 1892 στο περιοδικό «The New England Magazine» και θεωρείται ως ένα σημαντικό πρώιμο έργο της αμερικανικής φεμινιστικής λογοτεχνίας.
Η συγγραφέας αναδεικνύει με τόλμη θέματα όπως η ψυχική υγεία των γυναικών και το στίγμα των ψυχικών παθήσεων, ο εγκλεισμός και η επιβολή ελέγχου στο γυναικείο σώμα, η καταπίεση των γυναικών μέσα από τον έγγαμο βίο, η απαξίωση της γυναικείας ταυτότητας, η γυναικεία ανελευθερία του λόγου, ο αποκλεισμός των γυναικών από την εργασία και την πνευματική δημιουργία.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:
Διασκευή/ Μετάφραση/ Σκηνοθεσία: Μαρία Ιόλη Καρολίδου
Σκηνικά/Προβολές: Άννα Φωτιάδου
Κοστούμια: Μαρία Γεωργίου
Σχεδιασμός Ήχου: Γιάννης Κουτής
Αρχικός Σχεδιασμός Φωτισμού: Σταύρος Τάρταρης
Σχεδιασμός Αφίσας: Άννα Φωτιάδου
Φωτογραφία Αφίσας: Δημήτρης Λούτσιος
Επί σκηνής η Αντωνία Χαραλάμπους
Θερμές ευχαριστίες στους ηθοποιούς Πάνο Μακρή και Παναγιώτα Παπαγεωργίου για τη βοήθειά τους.
Εισιτήρια ΕΔΩ
>> Σάββατο 23 Νοεμβρίου, Κτήριον 53, Λευκωσία, 20:30.
>> Κυριακή 24 Νοεμβρίου, Κτήριον 53, Λευκωσία, 19:30.
>> Σάββατο 30 Νοεμβρίου, Κτήριον 53, Λευκωσία, 20:30.
>> Κυριακή 01 Δεκεμβρίου, Κτήριον 53, Λευκωσία, 19:30.
>> Δευτέρα 02 Δεκεμβρίου, Κτήριον 53, Λευκωσία, 20:30.
>> Σάββατο 14 Δεκεμβρίου, Κτήριον 53, Λευκωσία, 20:30.
>> Κυριακή 15 Δεκεμβρίου, Κτήριον 53, Λευκωσία, 19:30.
>> Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου, Κτήριον 53, Λευκωσία, 20:30.
Σχετικά
Δωρεάν θεατρικές παραστάσεις για 240 παιδιά από ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού
Με τη δράση «Κάθε Παιδί στο Θέατρο»
Nachtland: Οι δύο τελευταίες παραστάσεις του έργου
Το έργο του Μάριους φον Μάγενμπουργκ ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Αθηνάς Ξενίδου
"Ο ελέφαντας στο δωμάτιο": Το final tour της παράστασης του Γιώργου Χατζηπαύλου στην Κύπρο
Για δύο εμφανίσεις και πολύ γέλιο
«Ιλαστήριον»: Η θεατρική παράσταση για την 11η Σεπτεμβρίου για πρώτη φορά στην Κύπρο
24 χρόνια μετά την παγκόσμια τραγωδία
«Μία Κάμπια Πολύ Πεινασμένη»: Μία πρωτότυπη αφηγηματική παράσταση με 75 μαγικές κούκλες
Τέσσερις διαχρονικές ιστορίες και μοναδικό θέαμα για μικρούς και μεγάλους
The Unfriend: Η κωμωδία της χρονιάς έρχεται (αύριο) στο θέατρο ένα!
Όλα έτοιμα για την αυριανή πρεμιέρα!
Η Τριλογία των Lehman της θεατρική ομάδας Σόλo για Τρεις, ταξιδεύει σε Λεμεσό και Πάφο
Μια θεατρική παράσταση με εκπλήξεις, ανατροπές, χιούμορ και γέλιο
O «οσκαρικός» μεσαίωνας καλπάζει προς Λεμεσό και Πάφο!
Το θεατρικό έργο του James Goldman «Το Λιοντάρι του Χειμώνα», περιοδεύει
To αριστουργηματικό έργο του Γουίλιαμ Σαίξπηρ «Ριχάρδος Β'», ανεβαίνει στη σκηνή
Το έργο σκηνοθετεί ο Λέανδρος Ταλιώτης
Πέθανε η ηθοποιός Ειρήνη Δογάνη
Είχε συμμετάσχει σε ταινίες όπως ο «Θου-Βου φαλακρός πράκτωρ – Επιχείρησις: Γης μαδιάμ» και σειρές όπως η Ντόλτσε Βίτα
Πέθανε ο κορυφαίος Έλληνας κριτικός θεάτρου Κώστας Γεωργουσόπουλος
Ήταν γνωστός και με το ψευδώνυμο Κ.Χ. Μύρης - Αφήνει πλούσιο συγγραφικό και μεταφραστικό έργο