Δημοσιεύτηκε στις 24 Απριλίου 2019
Το ποιητικό αυτό έργο του Γιάννη Ρίτσου είναι βασισμένο στον μύθο της αρπαγής της κόρης της Δήμητρας ,θεάς της καρποφορίας και της γονιμότητας, υπεύθυνη για την καλή σοδειά και του Δία. Μία μέρα, η Περσεφόνη παρέα με τη θεά Αθηνά, την Άρτεμη και τις Ωκεανίδες νύμφες, μάζευαν λουλούδια στο Νύσιον πεδίον. Ανέμελη η Περσεφόνη, απομακρύνθηκε από τη συντροφιά της, αναζητώντας το πιο όμορφο λουλούδι. Τη στιγμή που έσκυψε να πιάσει έναν νάρκισσο, η γη χωρίστηκε στη μέση και από τα έγκατα εμφανίσθηκε ένα άρμα με τον Πλούτωνα αρπάζοντας την Περσεφόνη. Η θεά Δήμητρα από τη λύπη της, μάρανε την πλάση, οι σοδειές δεν καρποφορούσαν πια και τα λουλούδια δεν άνθιζαν, απαίτησε από τον Πλούτωνα να επιστραφεί η Περσεφόνη, αλλιώς δεν θα άφηνε τη γη να ξανανθίσει. Ο Δίας, παρακινημένος απ’ τις ικεσίες των ανθρώπων που πεινούσαν, διέταξε τον Πλούτωνα να ελευθερώσει την Περσεφόνη. Ο Πλούτωνας δεν ήθελε να χάσει την αγαπημένη του, κι έτσι κατέληξαν σε έναν διακανονισμό, η Περσεφόνη να είναι στη Γη 6 μήνες με την μητέρα της και 6 στον κάτω κόσμο μαζί του και μάλιστα για να το εξασφαλίσει αυτό, της έδωσε να φάει καρπό ροδιού για να ξαναγυρίσει, γιατί όποιος έτρωγε καρπό στον κάτω κόσμο έμενε εκεί.
Υπόθεση: Ποιητικός μονόλογος από την συλλογή του ποιητή «Τέταρτη Διάσταση» . Ο ποιητής, έχοντας ως αφετηρία τον αρχαιοελληνικό μύθο, όπως συμβαίνει στα περισσότερα ποιήματα της συλλογής, γράφει ένα ποίημα για το υπαρξιακό δράμα της ζωής, το αιώνια επαναλαμβανόμενο μέσα στο χώρο και το χρόνο. Το έργο «Περσεφόνη» πραγματεύεται την εσωτερική μας πάλη ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, την θετικότητα και την απαισιοδοξία. Είναι ένας ύμνος στον έρωτα τόσο με την πνευματική όσο και με τη σαρκική του υπόσταση. Η εικόνα της αντίθεσης φωτός και σκοταδιού, επιστρέφει συνεχώς μέσα στο ποίημα είτε με κάποια περιγραφή είτε ως μεταφορά. Ο ποιητής δημιουργεί μια ατμόσφαιρα σκοτεινή, μυστικιστική αλλά και εντόνως ερωτική. Μας καλεί σε μια συμφιλίωση με τις πτυχές εκείνες του εαυτού που μένουν στο σκοτάδι.
Σκηνοθετικό σημείωμα
Συναρπαστικό, ελεγειακό συνάμα και τρομακτικό. Όπως κάθε ταξίδι που μας αλλάζει μια για πάντα την προοπτική της ζωής. Τέτοια ήταν η αίσθηση που μας δόθηκε από τις πρώτες κιόλας στιγμές που ξεφυλλίσαμε τον μύθο της Περσεφόνης μέσα από τη διπλά αλληγορική ματιά του Γιάννη Ρίτσου.
Η διαδικασία της ερμηνείας του κειμένου στις αναγνώσεις και στις πρόβες με τους συντελεστές, καθώς και η πλήρης κατανόηση ήταν η μεγάλη πρόκληση. Σε δεύτερο στάδιο, καθορίστηκαν τα βασικά στοιχεία: η βύθιση στην ανάμνηση, η σχέση με τον χώρο και το «σκλάβωμα» μεταξύ δύο εκ διαμέτρου αντίθετων κόσμων. Συνθέσαμε το ψυχολογικό προφίλ που πρότασσε το ποίημα, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη το κοινωνικό υπόβαθρο του ίδιου του δημιουργού, υπό το φως της πολιτικής κατάστασης της εποχής που γράφτηκε. Το διαχρονικό αυτό έργο σήμερα μιλάει για την ανάγκη για εσωτερικό διάλογο, για αποστασιοποίηση από το δύσκολο πολιτικό και ομολογουμένως ρηχό κοινωνικό περιβάλλον, για την αναζήτηση του βαθύτερου εαυτού, και θέτει το αιώνιο ερώτημα αν αξίζει να πιστεύει κανείς και να αγωνίζεται. Μιλάει για τη συνεχή μάχη του ανθρώπου μεταξύ του φωτός και του σκοταδιού, για την πλάνη να βρίσκεται κανείς μέσα στο σκοτάδι και να νομίζει πως είναι στο φως.
Το έργο του Γ. Ρίτσου «Περσεφόνη» θα το χαρακτηρίζαμε ως ένα «μεταφυσικό δράμα», εάν θέλαμε να το εντάξουμε σε κάποια κατηγορία θεατρικού έργου, ίσως και λόγω της ιδιαιτερότητάς του ως προς το περιεχόμενο, και κυρίως τον ποιητικό και φιλοσοφικό του λόγο, που συνυπάρχει «σοφά» με τον ρεαλισμό και τον νατουραλισμό της αγάπης προς το ελληνικό τοπίο και ιδεώδες. Ο προβληματισμός ως προς τη φόρμα υπήρξε έντονος. Βέβαια, για την επιτυχία του στόχου απαραίτητο είναι το καλό υλικό και η συναντίληψη με τους συντελεστές.
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Σάββας Μυλωνάς
Ερμηνεία: Σαλώμη Ιεροπούλου Μυλωνά
Μουσική σύνθεση: Γιώργος Καλογήρου
Βοηθός σκηνοθέτη: Χρίστος Τσιαήλης
Μακιγιάζ/Βοηθός παραγωγής: Ραφαέλα Ιεροπούλου
Χώρος: Wherehaus 612
Παραστάσεις: 15/5,17/5, 22/5, 26/5, 29/5,31/5 2019
Όλες οι παραστάσεις αρχίζουν στις 9:00 μ.μ.
Παραγωγή «χωροΤόπος»
Είσοδος: 15 ευρώ / 10 ευρώ
Πληροφορίες/Κρατήσεις: 22666610
-
Wherehaus 612
15 Μαΐου 2019
17 Μαΐου 2019
26 Μαΐου 2019
29 Απριλίου 2019
31 Μαΐου 2019
22 Μαΐου 2019
Σχετικά
17 ενδιαφέρουσες παραστάσεις για ένα φουλ θεατρικό Απρίλιο στην Κύπρο
Μικρές και μεγάλες σκηνές με παραγωγές για όλα τα γούστα
Η ομάδα Physical Plastic παρουσιάζει την περφόρμανς Touch(ed) στο Ριάλτο
Μια επινοητική ηχητική-θεατρική σόλο περφόρμανς που αντικρούει έμφυλα στερεότυπα και πολιτισμικά ιδεώδη που αφορούν στην οικειότητα τόσο στη ζωή, όσο και στην καλλιτεχνική δημιουργία
Meatball: Η vegan κωμωδία της ΕΘΑΛ στο 8ο Φεστιβάλ Θεάτρου του Δήμου Στροβόλου
Τελικά πόσο βιγκανισμό αντέχει η ψυχή μας;
«Μια ιστορία αγάπης» ανεβαίνει στη Νέα Σκηνή του ΘΟΚ
Το έργο πραγματεύεται τον τρόπο με τον οποίο η αγάπη καταφέρνει να αλλάξει τη ζωή μας και να της δώσει αξία
Ο ΘΟΚ αποχαιρετά τον σπουδαίο Νίκο Χαραλάμπους
Η μεγάλη οικογένεια του θεάτρου θρηνεί από χθες την απώλεια ενός εκλεκτού ανθρώπου που αφιέρωσε όλη του τη ζωή στην τέχνη και το θέατρο με απέραντη δημιουργικότητα και ήθος
Έλβις και Μέριλιν: η νέα θεατρική παράσταση της Animagnet περιοδεύει στην Κύπρο
Οι δημιουργοί των «Μεταξούλη» και «Μάλο», σας φέρνουν μια ακόμα πρωτότυπη ιστορία
Ο Δρ. Γεώργιος Ορφανίδης γράφει για τις «Αλεπούδες» του Poınt To Contemporary Theater
Κριτική από τον Δρ. Γεώργιο Ορφανίδη, Θεωρητικό Τέχνης
«Μαρτυρίες Μνημονεύουν»: Ένα σκηνικό αφιέρωμα στα 50 χρόνια τουρκικής εισβολής
Με έξι θεατρικές μαρτυρίες καθώς και έξι τραγούδια
Η παραγωγή του θεάτρου Ανεμώνα "Κολιέ από μαργαριτάρια" για δύο παραστάσεις στη Λεμεσό
Το έργο είναι εμπνευσμένο από την τραγική ζωή της "Δήμητρας της Λέσβου".
3 εξαιρετικές αθηναϊκές παραστάσεις έρχονται στην Κύπρο
Ελληνικό θέατρο στην Κύπρο μέσα από τρεις απολαυστικές θεατρικές παραστάσεις